Hälsosam?

Just nu är jag i en ny fas i mitt liv, då jag satsar mera seriöst på träning och kost än tidigare. Min strävan är att skapa en hållbar livsstil som är sund som jag vet att jag mår bra av, och som får mig att må bra. Efter en hel del research i olika riktningar har jag redan hunnit konstatera några gånger att det inte är så lätt att veta vilket sätt som är det bästa att leva efter när det gäller mat. Även om jag nu för stunden har konstaterat att jag vill testa vara vegan, är jag inte helt övertygad om att det nödvändigtvis är den mest sunda eller rätta vägen. Speciellt i dagens värld, när jordbruket och produktionen av mat är under konstant förändring, när ekonomin och vinsttänknadet väger tyngre än kvalitet och hållbarhet. Detta faktum snurrar till det ännu lite mera. Det är känt sedan länge, redan Hippokrates sade för 2500 år sedan att  “låt maten vara din medicin och låt medicin vara din mat", att kosten påverkar oss på ett ytterst väsentligt sätt. Det man äter kan påverka en så man blir sjuk, men det fungerar också i motsatt riktning, vilket jag tror att man ofta förringar. Det är i såna här banor jag har börjat fundera. Och nej, jag är inte sjuk på något sätt, men jag tror att det handlar om en livsstil, ett långsiktigt projekt att leva hälsosamt, bejaka mina riktiga behov, inte bara stilla hunger. Hälsa och hälsosam är ord som inte är så lätta att definiera, som är både individiuella och universella. Bra mat är en del av många delar i ett hälsosamt liv för mig, vad innebär det för dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback