Italiensk lenticchie soppa

I fredags var det linssoppans dag. Jag vet inte hur officiell dag det är egentligen, men enligt det svenska företaget Kung Markatta var det det i Sverige. Mat-tema dagar är trevliga, och linssoppa är gott, så jag tog tillfället i akt att tillreda en lite lyxigare variant. Jag måste erkänna att jag tidigare bara lagat linssoppa med asiatiska smaker som kokosmjölk och curry. Detta var en italiensk variant med örtkryddor och rotfrukter. Receptet återfinns i sin helhet här. Jag glömde bort champinjonerna, och satte till lite dragon, rödvinsvinäger och jästflingor(istället för parmesanost). Jag gjorde en rejäl sats, så det skulle räcka i några dagar och igår åt jag upp sista portionen. Soppan blev väldigt smakrik, det var en perfekt kombination av kryddor och ingredienser, speciellt palsternackan och sellerin hade hittat hem i soppan! Så om du inte brukar äta linser så mycket och är osäker på hur man skall gå tillväga, så är detta ett säkert kort! Linser är så bra mat. De går att variera i all oändlighet. De innehåller en massa olika mineraler och vitaminer. De är också fiber- och proteinrika vilket gör att man står sig länge på det. Hälsomat, men också mumsmums. Detta recept kommer inte att glömmas bort i första hand.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback