Köttproduktion

Jag är vegan, ja, men har inte blivit det för att jag tänker på djurens välfärd, vilket de flesta förknippar veganism med. Men efter att ha sett dokumentären Food, Inc och läst och hört mycket om köttproduktion i USA, har jag ändå mött fakta som fått mig att känna att någonting är fel i systemet. Helt känslolös i situationen kan jag ju inte vara. Djur är djur, ja, men det innebär inte att de är maskiner utan känslor, känsel och instinkter. Köttproduktionen i USA har rent ut sagt gjort mig riktigt äcklad och oroad över hur långt människan är beredd att gå, bara för att kunna mätta den enorma efterfrågan på kött. Jag har föreställt mig att i Finland så är läget annorlunda, vi har helt annan lagstiftning och dylikt, men inte vetat egentligen hur det går till. Därför har jag tyckt att det skulle vara intressant att ta del av hur köttproduktionen ser ut i Finland. Därför blev jag positivt överraskad av att det nu på YLE Arena finns en ny finlandsvensk dokumentär av Patrik Skön, som heter "Vem fixar biffen?", som just handlar om hur det går till i Finland. Den var väldigt intressant, och det var nog på ett ungefär som jag hade tänkt att det var, vilket var positivt. Bland annat en svinfarmare från Oravais intervjuas, så det är på väldigt lokal nivå. Så om du är intresserad av hur din mat produceras, rekommenderar jag dig att ta en titt här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback