Chokomuffins (med vita bönor)

Juletiden är snart här. Kaffekoppen börjar småningom varieras med en glöggmugg ackompanjerad med någon sötsak (det är ju jul bara en gång om året, då måste man ju börja fira i tid). Om man vill förebygga att bli helt rund som en boll, eller om man vill att man ska kunna äta lite mer innan man blir det, kan jag rekommendera chokladbitsmuffinsar! Detta är ett recept som innehåller lite suspekta ingredienser, speciellt för såna som vanligtvis dessutom brukar plocka bort bönorna ur chili con carnen! Men jag kan lova högt och heligt att det inte går att urskilja en bönig smak, vita bönor är annars så neutrala i smaken. Jag var själv väldigt skeptisk till att alls testa detta recept, jag har en dålig erfarenhet med kikärts-jorsnötssmörs-chokladbitsbollar som inte föll mig i smaken. Men detta anser jag värt att testa, om man inte vill laga själv får man komma hem till mig och provsmaka mina som finns i frysen.
 
500 g vita bönor
2,5 dl havregryn
3 msk matolja
3 msk äppelmos
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt
3 ½ dl rå-eller kokossocker
200 g mörk choklad hackat i bitar
 
Mixa allt utom choklad i en matberedare tills detblir en härlig sörja. Blanda i chokladen, klicka ut i muffinsformar(minns inte om jag gjorde hel eller halvsats, jag fick iaf femton stycken). Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 10 minuter eller tills de ser passligt halvkladdiga ut, för dessa skall verkligen inte bli torrisar utan snarare som kladdmuffins. (om jag räknat rätt, så om detta recept blir 15 muffins, innehåller en muffins ungefär 125 kalorier, inte för att man behöver vara så brydd i det, men jag tycker det kan vara intressant att veta).

Kommentarer
Postat av: Marlouk

Har du använt vita bönor i tetrapak?

Svar: Nej, jag använde bönor som jag kokat själv, men man kan nog använda färdiga från affären, man kan säkert testa med kikärter också, det stod det i ursprungsreceptet men jag tror bönorna e mera neutrala i smaken.
Fia

2013-11-19 @ 21:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback