Idag fick jag hora att jag ar "witty" och att jag ar som Mary Poppins. Det gjorde mig lite glad.

Pastor Pete, forra veckans undervisare var helt bra. Larde mig faktiskt inte sa mycket. Han pratade mest om samma sak hela tiden tyckte jag, om hur viktigt det ar att leva i ordet, lasa bibeln. For att lata lite vad vet jag sa tyckte jag att jag kunde det. Han kande tydligen en svensk ishockeyspelare, sa han hade varit till sverige nagra ganger och blev helt exalterad over att jag var fran Finland och pratade svenska. Fraga flera ganger om jag har atit swedish breda(polarbrod) och om hur gott det ar, forklarade i minsta detalj vad bastu var och hur fantastiskt det var och berattade att i Finland ater vi alg och lingon, infor hela klassen. Och hans eget lilla skamt var att han sa "Jaa, jaa" med overdriven accent vilket fick alla andra att fortsatta med det nu nar han ar borta. Jag overlever.

Lordagens outreach var ganska flummig, visste inte riktigt vad var uppgift var. Men det var val helt okej. For sen till en kyrka och deltog i deras lovsangskvall. Arma hogt ljud som vanligt men vi dansa och at pizza. Igar besokte vi JMats kyrka, en non-denominational tror jag. Resten av eftermiddagen var vi hos hans foraldrar och at mat och chillade, lekte spur-of-the-moment lekar och sag pa steelers match.

Har forsokt vara lite sportig och stigit upp klockan sex tva dagar och joggat med Celeste, varit en gang till gymmet da det var bjud med dina vanner pa en provgang dag, och haft yogalates i vart dorm. Jag tror det racker.

Idag ar en ny vecka med tva kvinnliga undervisare, kanns skont. Relationships and identity e typ tema. Nick sa att vi kommer att grata, han grat och han e int en som grater. Jag har stora forhoppningar pa denna vecka.
Idag kom dessutom ambulansen efter Gabby, hon var glad och typ dansade i en soffa och skulle hoppa ner och det for lite galet. Ingen fattade vad som hande, var bara tva andra i samma rum som sag. Jag bara sag in och sag att hon lag pa golve me folk runt sig. Vi trodd att hon minst hadd bruti bene, for di sa att he va na som stack ut men som tur var hade bara knat farit ur led.

Hosten ar har pa riktigt. Loven blaser ivag och morkret blir storre. Vi har massor av svarta larver som soker sig in till ljuset i vart dorm, slipper in under dorren. Kan se typ 7 pa en gang kryp omkring. Ingen annan vill gor na at dom men ja e radd att di ska bli till skalbaggar, vilket sku va annu varre sa ja springer omkring a tar live av dom. En dag sag jag nagot konstigt stort, sag ut som en blandning mellan en groda och en grashoppa, men nog som skarpt svart skal som en skalbagge. For snabbt ivag under en last dorr. Creepy. Sophia oppna sin byralada dor nan dag sen, seriost en 5 centimeters spindel dar. Far si vad som borj kom fram sen senare i host.

Ursakta mitt langa inlagg.

Till den som undrar kan jag beratta att Wild Hearts temat som DTS:en har gar ut pa research om kristna som ar forfoljda och utsatta pa grund av sin tro varlden over, och ocksa andra utsatta manniskor. Forst fatta ja int varfor det kallades Wild Hearts pa grund av det men nu forstar jag battre.

Hur ar livet i Finland?

Kommentarer
Postat av: Jakob

tjaba. kul att läsa vad du hittar på därborta. "sag ut som en blandning mellan en groda och en grashoppa, men nog som skarpt svart skal som en skalbagge." = kackerlacka! kämpa dig genom alla kulturkonstigheter. Dom finns väl en hel del av, men det är bara hälsosamt i längden att tvingas lära sig andra folk. ses senare!

2009-09-29 @ 12:20:09
Postat av: mamma

Hej!

Hur gick det för henne, blir det kryckor framöver?

Det är bra med långa inlägg!!! Skriv på!!

Kram!

2009-09-30 @ 10:12:02
Postat av: Mommo

Säger som Mamma : Bra med lânga inlägg. Mera sâ'nt bara. Det är sâ sällan du skriver i alla fall. Va bra att de märker att du är lilla Mary Poppins, det har vi vetat länge.

Kram!

2009-09-30 @ 13:36:36
Postat av: Malin

Åh min vän!! Obehagligt med alla kryp. Just nu har vi fullt med möss i vårt hus. Snart ha ja nått bristningsgränsen. Död åt mössen! i alla fall i vårt hus.Fast man ska väl va glad att de int e krokodiler :)För att du int ska bli helt amerikaniserad kommer här dagens finskaord: vainohullu = paranoid

2009-09-30 @ 15:49:14
Postat av: Fia

Odjuret visade sig vara en cricket, har ingen aning om va he e pa svenska. Kulturskillnaderna ar inte enorma men dom finns och kommer, speciellt pa outreachen.



Tack Malin for det uppmuntrande valutvalda ordet :)



Hon fick na stodforband hon ska ha pa i tva veckor, gick me kryckor bara forsta dagarna men fick stod sig me bene genast.



Jag, Mary Poppins? Pa vilket vis mormor?

2009-10-02 @ 21:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback