Boktips

Då jag var senast på biblioteket hade jag lite tidspress och jag var inte ute efter någon specifik bok. Då jag just skulle ge upp fick jag syn på en bok som såg ganska intressant ut, tog och läste lite på baksidan, och där stod något om Petsmo av alla ställen, så jag tänkte att det här kan ju vara intressant. Petsmo var nog inte vad boken egentligen alls handlade om, men den visade sig vara en hit. Boken heter "Lappkungens dotter" och är skriven av Stina Katchadourian. Den handlar om en vanlig familjs upplevelse av krigsåren 1939-45, med extra fokus på Lapplandskriget. Mycket är baserat på föräldrarnas korrespondens sinsemellan och hur författaren själv upplevde dessa år som liten flicka. Samtidigt fick jag en repetition av hissakursen "Finlands historia", som jag fick vitsordet 4 i. En riktigt bra kombination av personliga livsöden och allmän information om hur krigena gick till. Den fick mig att reflektera över kriget på ett sätt jag inte har gjort tidigare. Tänk hur nära i historien det faktiskt är, och hur Finland fick börja om nästan helt från början efteråt, med en massa krigsskadestånd, en massa hemlösa flyktingar, matbrist osv. Man förundras över hur Finland klarade av allt det där, med sin självständighet i behåll.  Det är en bok jag starkt kan rekommendera åt vem som helst, lättläst och inte alls långrandig.

Lappkungens dotter. En familjs historia under Finlands krig

Kommentarer
Postat av: LINA

Den där boken ha jag också kolla på, tänkt beställ från adlibris ett tag! =)Måst nog läs den nu =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback