Hand me the sugar

Jag har så väl jag kunnat rejält dra ner på socker och sötade saker sen en och en halv månad tillbaka. Det har gått förvånansvärt bra, speciellt med tanke på hur mycket jag tycker om att baka. Söta bakverk är min största svaghet, så jag har tagit lite paus från mitt vanliga bakande. Jag har istället försökt satsa på att äta regelbundet, och äta nötter, frukt, torkad frukt och morötter när jag känt sug efter något smått. De få gånger jag ätit någon kakbit under denna tid, på typ kalas, har jag konstaterat att det i och för sig är gott, men inte fullt nödvändigt. Det är ofta bara en mental grej, typ sug efter något att äta, eller för att tröstäta. Socker är fortfarande gott, men det känns som att jag bra klarar mig utan det. Det ger inte den tillfredsställelse jag trott den gjort. Det finns mycket bättre saker jag kan äta. Det är klart att det kan var gott i sig och värt att unna sig, men just då kanske för att unna sig. Men då ska det minsann vara vällagat och bra kvalitet. Inga industriellt tillverkade donitsar för min del, tack! 
 
Några saker jag känner att jag bra kan unna mig till vardags är dessa saker, Nigellas breakfast bars och raw dessert balls. Myslibitarna, som vi börjat kalla dem, har båda mina rumskamrater också gått och fastnat för sen jag hittade receptet. Receptet hittar du här, och det går att variera i mängder helt som man tycker. Samma är det med raw balls, som kallas så eftersom de är tillagade i enlighet med raw foods principer. De är alltså råa och ej upphettade. Jag kollade på olika recept utan att hitta något som jag ville laga. Så jag gjorde en egen version av torkade plommon och aprikoser, russin, sesamfrön, paranötter, mandlar, havregryn, kokosolja och kakaopulver. Jag körde allt i en matberedare och rullade masan till kulor. De blev inte alls sliskigt söta, de blev helt enkelt passliga. Det är klart att fastän dessa är hälosammare alternativ till något gott som kakor och godis, så skall de som med allt annat(förutom typ selleri) ätas med måtta!
 

Kommentarer
Postat av: b-mg

Som du själv sa tidigare så tycks det ha blivit en matblogg. Det är ju också helt OK. Äter du det här godiset till kaffe också ?
Love you Mommo

2012-10-12 @ 09:05:19
Postat av: Fia

Tydligen :) och de passar nog bra till kaffet, typ som kokosbollar! Kram på dig!

2012-10-15 @ 12:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback