Homemade - it's the best!

Jag älskar jordnötssmör! De sorter som finns i butik i Finland är jag inte så förtjust i, så varje gång jag varit i USA har jag bunkrat upp med en massa! Det är ganska simpla ingredienser i, så jag bestämde mig för att testa laga eget. Jordnötter är de billigaste nötter som finns, men inte särskilt goda råa och osaltade. Så jag började med att rosta 7 dl nötter i ugnen i en halvtimme. Sedan körde jag halva satsen i min mixer. Jag tillsatte lite flingsalt, honung och kokosolja för bättre konsistens. Först mixades det ganska trögt och vara bara en grynig smulig massa, men sedan började det smälta ihop och bli mera flytande. Resultatet blev lyckat, så i fortsättningen är det nog hemlagat jordnötssmör som gäller! Blandandet kommer säkert att gå bättre i min nya stavmixer/matberedare som kommer på posten om några dagar!
 
 
 
Det blev inte mandelsmör denna gång, men burken fungerar bra till förvaringen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback