Pimpa din frukost!

Det bästa med morgonen är att man får stiga upp och äta frukost. Vissa människor tycker inte alls om att äta tidigt på morgonen, men det har aldrig varit ett problem för mig. Frukosten har en tendens att gå lite på rutin, och man äter oftast samma sak, med några variationer. Typ gröt, jogurt, mysli eller smörgås. Enligt mig kan det bli lite enformigt i längden, och det kan kanske kännas svårt att veta vad man annat skall äta. Men jag tycker det går lätt att variera, utan att göra drastiska förändringar (fast om du föredrar att ha saker på samma sätt som de alltid varit behöver du inte läsa vidare nu).
 
Gröten går att variera med olika sorters flingor. Variera hallonsylten med aprikossylt, nyponsoppa, frysta bär eller russin&honung. När du kokar gröten kan du blanda i en halv banan och lite äppelbitar. Testa att laga en kall gröt, blanda en näve havregryn med lite russin och kanel, slå på mjölk, rör om och ät!
 
Testa nya toppings till jogurten. Byt ut den färdigt smaksatta och sockrade mot naturell jogurt och experimentera vilt! Kiwi, banan, frysta jordgubbar och blåbär, torkade plommon, tranbär eller aprikoser. Sen ännu lite nötter och frön, som linfrön, sesamfrön, solrosfrön, chiafrön, hampafrön. Vid behov, söta med lite honung, agavesirap eller varför inte lite lönnsirap! 
 
Mixa till en smoothie med soja/havremjölk eller naturell jogurt. Samma princip som med jogurttoppingsen!
 
Testa att blanda i lite kanel eller kardemumma i gröten eller jogurten. Det blir ännu godare och jag upplever att det lägger till en dimension som gör att man känner sig ännu mera tillfredsställd efter att man ätit.
 
Sen så kan man ju också äta smörgås. Det är lite "känsligt" för mig just nu. Jag har inte riktigt kommit fram till vad det finns för veganska varianter för smörgåspålägg. Det är lite tråkigt. Veganost är dyrt och innehåller en massa konstiga ämnen, så det har inte känts som ett alternativ ännu. Men jordnötssmör, kokosolja och hummus rekommenderar jag åt alla! Och grönsaker på det!
 
Min slutsats är - våga testa på nya saker, våga variera! Bara din egen fantasi och smak sätter stopp!
 
Soygurt med kiwi, blåbär och favoriten - superfröet chia - är en riktig morgonhit!

Kommentarer
Postat av: Lina

Bra inlägg! Och jag tror att det där med att gilla morgonmål är en vana, om rutinen hemma när man e liten är att man int får far hemifrån förrän man har ätit något ordentligt så lär man sig rätt snabbt att äta på morgonen. Tycker iaf att många såna som int gillar att äta på morgonen int heller har blivit uppmuntrade till det som små heller ... =P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback