Seitanbiffar

Nu har jag ätit vegansk mat i en vecka. De största orsakerna till att jag vill testa på det är olika miljöskäl och hälsoskäl, jag kan gå närmare in på det en annan gång. Hittills har det gått bra, egentligen så har det inte varit en så stor förändring eftersom jag ätit relativt vegetariskt en längre tid redan. Det krävs lite mera kreativitet när kött, fisk eller ost inte är det centrala i en måltid, och jag tycker om utmaningen att planera, tänka nytt och testa nya saker som jag aldrig annars skulle äta. Idag lagade jag seitan. Jag har hört om det flera gånger och sökt efter det i butiker utan att riktigt veta vad jag skall leta efter. Idag då jag var i en affär och gick och kikade på olika matsaker, fick jag syn på en påse vetegluten, såg ut som mjöl. Vetegluten är nästan rent protein och det är det som gör att bröd blir luftiga och sega. På påsen stod det ett recept på hur man tillverkar seitan. Instruktionerna var enkla så jag bestämde mig för att köpa hem och testa.
 
Först blandade jag veteglutenmjölet med lite kikärtsmjöl, chili, soja och vatten.
 
Jag använde elvisp och degkrokar för att blanda ihop smeten, som jag sedan formade till en limpa.
 
Limpan skar jag i skivor som kokades i 20 minuter i saltat vatten.
 
Jag marinerade några "biffar" i ett par timmar, som jag sedan stekte.
 
Taddaa! Seitanbiff med rosmarin, mathavre med pesto och sallad. 
 
Konsistensen var ganska köttlik, lite mera gummiaktig. Smaken var väldigt bra, men jag tror det är viktigt att den hinner marineras väl före, om man inte lagt i massa kryddor redan när man gjorde smeten. Man kan variera det massor, tillsätta olika sorters kryddor, strimla, laga det i ugnen. För 2,90 euro fick jag cirka 12 biffar, så det var väldigt ekonomiskt också!
 

Kommentarer
Postat av: M-LK

Otroligt! Har du hört om dethär förut, eller hittat det nu?

Svar: Jag har nog hört om det för en tid sedan, men inte riktigt förstått mig på vad det riktigt är. Då jag var i Åbo åt jag det som strimlor blandat med andra saker, så då fick jag inte riktigt grepp om vad det var riktigt. Men jag är positivt överraskad, känns som ett bra och billigt och lokalproducerat komplement.
Fia

2012-10-22 @ 19:29:18
Postat av: Lina

Suveränt att du fick det fixat så där! =D Hade aldrig trott att det sku se ut på det där viset =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback