Gröt på chiafrön

Fastlagstisdagdsmorgonen till ära hade jag lagat "över natten-gröt" eller vad man riktigt skall kalla det. Igår kväll blandade jag ihop 1 dl havregryn, 1 msk chiafrön och 2 dl mandelmjölk och ställde i kylen över natten. Chiafrön är ett fantastiskt litet frö, rikt på omega 3, kalcium, magnesium, fibrer, protein och en massa annat hälsosamt. Den har en egenskap att geléa till sig, ungefär som linfrön, så det blir nästan som en kräm. Denna gelé kan man till exempel använda istället för ägg i olika bakverk. Chiafrön har en neutral smak, och smakar egentligen inget alls. Jag åt gröten med blåbär och lite mera mandelmjölk. Jag tyckte att gröten blev riktigt bra, inte jätterevolutionerande på det sättet, men det är alltid kul att kunna variera sin frukost, så detta kommer jag definitivt att prova igen bara jag kommer ihåg att förbereda kvällen innan.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback