Kemikalier och deodorant

Det är ett faktum att huden suger upp 60 % av det den utsätts för, såsom smink, krämer, rengöringsmedel och flamskyddspulver från textilier. Det är ju inte så att man skulle ens komma på tanken på att testa att äta dessa, eller hur? Det förstår man ju att det inte är hälsosamt. Men trots det, kommer en varierande mängd bra och dåliga ämnen in i vår kropp på grund av kroppens största organ, huden. Många av dessa ämnen behöver inte direkt påverka vår kropp desto mer, och om det finns ett skadligt ämne i en produkt finns det i lagstiftning oftast bestämt en gräns för hur mycket den får innehålla. Vad man däremot vet väldigt lite om, är en såkallad kemikaliecocktail, det vill säga när man blandar flera olika kemikalier i en produkt. Alla ämnen är inom ramen för vad som kan räknas som icke-skadligt, men hur påverkar de kroppen när de är ihopblandade? Nåväl, detta är en väldigt lång och dyster diskussion, så jag fortsätter vidare.
 
På grund av all information jag fått ta del av, har jag upplevt att jag vill försöka minimera att utsätta min kropp för kemikalier, framför allt de produkter jag använder dagligen, såsom deodorant. Jag har testat otaliga sorter aluminiumfria, kristalldeodorant och de har fungerat helt okej i några veckor, men sedan har jag blivit resistent för dem och då har jag inte kunnat fortsätta använda dem. Att sluta använda deodorant var ju inte heller något alternativ, då skulle jag måsta fly samhället. I somras fick jag höra om kokosolja som är en väldigt mångsidig olja, som man tydligen skall kunna använda som deodorant. Jag bestämde mig för att testa. Jag googlade fram ett "recept" som lät bra. Det bestod av 1 msk kokosolja, 1 msk maizena och 1 msk matsoda. Och det bästa är att det verkligen fungerade! Så nu har jag använt denna deodorant i fem månader, och är inne på min andra sats. I den minskade jag på matsodan, eftersom jag fått lite röda utslag i min ena armhåla, vilket gjorde att den inte är fullt lika effektiv, men ändå tillräckligt bra. Förmånligt, miljövänligt och oskadligt för kroppen! Jag är förbluffad att deodorantmysteriet hade en så enkel och superbra och fungerande lösning. 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

kokorolja fungerar även superbra att smörja in sig med istället för bodylotion, samt som hårinpackning mot torrt hår. Rekomenderas att prova.

2013-03-06 @ 18:39:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback