Kikärtsbiffar med chipotledipp

En sak som jag tycker är utmanande är att få till riktigt bra bönbiffar. Konsistensen blir oftast alldeles för mosig och resultatet blir sällan någonting man kan kalla en biff. Men idag måste jag erkänna att jag tycker att jag lyckades helt okej. Jag gjorde biffar på kikärter och sötpotatis. Jag fick till en riktigt krispig stekyta, något som jag haft svårt med tidigare. I biffarna hade jag också chiafrön, solrosfrön, havregryn och vitlök. Till det åt jag en sallad på avokado, tomater och vitkål och en chipotlekryddad dippsås som nästan gjorde hela rätten, som det ofta är med bra såser. För tillfället har jag hakat upp mig lite på chipotle, så bra krydda! Det är alltså rökt jalapeño det handlar om. Sojajogurt fungerar faktiskt bra att använda istället för exempelvis vanlig gräddfil. Konsistensen blir lite rinnigare, men smaken är det inget fel på.  En perfekt middag, kvinnodagen och fredagkvällen till ära. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback