Skördefest

Igår besökte jag Älvtorget, en liten marknad vid Kyro älv där folk från byarna längs älven hade möjlighet att sälja det de själva odlat och tillverkat. Jag fick med mig hem en pumpa, honung, jordärtskockor och gröna bönor. Jag bestämde mig för att bjuda en vän på en riktig skördemåltid. Jag lagade en paj av grönsakerna jag köpt, plus lite hemmaodlade körsbärstomater och köpt purjolök. Pajskalet gjorde jag glutenfri av havre- och bovetemjöl, cirka 2 dl av båda, 1 dl olja, några matskedar vatten och en nypa salt. Den blev inte bara hälsosam, den fick också mera karaktär i smaken, vilket jag gillar starkt. Vetemjöl är ganska intetsägande i smaken. Sedan hällde jag på en blandning av havregrädde, vatten och lite potatismjöl för att få pajen lite matigare. Till det blev det en sallad av mangold, gurka, sockerärter, körsbärstomater och persilja - från föräldrarnas eller grannens trädgård. Det blev en riktigt trevlig kväll kring matbordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback