finska folket

Idag vantade jag mig med sakerhet paket. Efter att mamma klackt att hon skickat ett i forra veckan har varje dag varit en pina med tanke pa chokladen. Idag mitt i diskandet av skalar med tortillasoppsrester haxade jag upp mig och gick och kollade i mitt postfack. Sannolikheten var omojlig men det var tydligen nagot som anda inte stamde, jag hade fatt tva paket!!!! Mitt hjarta bultade och jag kande gladjen sprida sig i hela kroppen. Detta gjorde min dag. Tack mamma for den bla, blabarspajen och hallonmoussen. Over the top men ack ack sa mums. Tack Andrea for din kreativitet, jag kan inte fatta din gava, men den gor sig bra i det du gor. Tack for den paborjade chokladen, jag forstar hur svart det ar att lata bli. Tack Sandra for din lapp. Vi har samma talang. Men det gar att andra. Nu har ocksa bilder att lagga upp pa vaggen. Ni kanner mig sa val.



Idag larde jag mig nagot intressant. Forr i tiden, larde dom unga pojkarna sig Toran utantill. Dom som var extremt duktiga kunde sedan studera vidare och lara sig Talmud. De fragade en rabbin om de fick vara larling hos honom. For att de skulle fa vara larlingar maste de fa hans godkannande, rabbinen maste se ett potential i pojken. Att pojken kan bli precis som rabbinen sjalv. Om de inte blev godkanda blev de larlingar hos sin pappa, larde sig hans yrke. Pointen med detta ar att Jesus ser detta potential i alla manniskor, att bli som honom. Darfor gor han inte skillnad pa manniskor. Hans forsta larjungar var inga hojdare, utbildade manniskor. De var fiskare, alltsa var de inte tillrackligt duktiga for att bli rabbiner. Men Jesus sa anda at dom, "folj mig!".




Kommentarer
Postat av: Mamma

Tur att det smakade!

Ha det så bra!

2009-10-09 @ 22:58:05
Postat av: sandra

Det var väl ungefär som så att en posttant åt upp den första raden i din chokladplatta. (Brevet blev kanske sådär tio femton euro billigare med en chokladrad mindre. Andrea var till posten, och hennes relation till choklad osv.)

2009-10-10 @ 13:59:17
Postat av: mikael

ganska najs hedee me rabbiner å bilmekaniker. elo va e nu va di va. ha du fyllt din ram än?

2009-10-11 @ 00:01:16
Postat av: Anonym

Japp, blev helt inspirerad :) och jo men det betyder inte nej :)

2009-10-11 @ 17:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback