Fryskaos

Vissa dagar händer saker som man inte räknat med, och då måste man bara ändra på sina planer och ta itu med det andra. Idag blev en sådan dag. En ytterst praktisk, fixar dag. Min extra frysbox, som jag fått helt gratis av min moffa, gav upp. Igår sent på kvällen tänkte jag det skulle sitta bra med lite äppelmos på gröten på morgonen så jag gick för att ta upp en påse. Jag grävde en stund (den är så att säga, välfylld), och reagerade på att mina händer borde kännas kallare efter en så lång stund i frysen. Frysen har några år på nacken, och har naturligtvis ingen display där temperaturen står, så jag hämtade min kökstermometer. Temperaturen stannade först på ynka -10, men sjönk senare två steg till. På tok för varmt alltså! Jag fick halvt panik över vad jag skulle göra. I sommar har jag plockat dryga 20 liter blåbär, 8 liter hallon, köpt 5 kg jordgubbar och plockat diverse litrar trädgårdsbär. Av detta har jag nog inte ens använt hälften. Jag såg framför mig hur allt bara skulle smälta bort och att jag skulle bli tvungen att sylta alltihop. Hemska tanke! Jag skrev en efterlysning på facebook efter en ny frys, och sov en orolig natt. På morgonen fick jag mess av en släkting som hade en släkting som hade en extra frys som hon kunde ge bort. Jaa! tänkte jag, då är det ju bara att hämta den. Men ja, det är ju inte alltid så ensidigt enkelt att greja med såna här angelägenheter. Först måste vi fixa en släpkärra, hämta släpkärran, hämta frysen, tömma gamla frysen och lägga allt provisoriskt på balkongen, fundera ut vad man gör med en gammal frys, föra bort gamla frysen, köra hem, fylla nya frysen med grejerna. Pusta ut. Jag som hade tänkt hinna läsa på tent, göra annat skolarbete, gymma och sånt fick helt dissa de planerna. Förutom tentläsningen, som jag måste börja med nu, tio före elva. Fast ja just ja, syrran kommer ju hem från USA om en halvtimme, jag måste ju med och hämta henne från flygfältet. Tur att det bara är engelska tent. Och tack och lov, att jag faktiskt har en ny frys. Hoppas den håller tills mina bär är uppätna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback