Dag två.

Idag var jag första gången till min praktikplats. Min kontaktlärare var snäll nog att komma med mig dit. Jag träffade personalen och vi gick igenom lite praktiska saker. De sa att arbetet handlar mycket om matlagning, vilket jag inte har något emot. Det konstaterades också att mentalsjukhusen avvecklades för längesen i Sverige, vilket jag inte hade en aning om. Vi hade bara ett kort möte och bestämde att jag börjar kl 8 imorgon.
En sak jag inte hade tänkt på är att jag hamnar att starta från ruta ett med matgrejjer och sånt. Jag är så van att ha ett grundlager hemma, som måste kompletteras nu och då. Men nu måste jag köpa allt jag kommer att behöva, som salt. När köper man annars salt? Salt tar ju aldrig slut annars. Idag var jag via polisstationen för att se om de slumpar bort upphittade cyklar, men tanten log åt mig och sa att sånt har de inte sysslat med på lääänge. Så då for jag till cykelaffären för att se om där fanns en billig en, och det gjorde det. 600 spänn. Deal. Ganska antik, men den ränner bra. Jag tänkte att det blir både mer ekonomiskt och smidigare att ha en cykel än att ta bussen, då ett månadskort kostar 480 kr, vilket sammanlagt skulle ha kostat mig ca 1500 kr. Det är bara 2,5 km till praktikplatsen och 1,5 km in till centrum, så det skulle dessutom ha känts dumt att ta bussen för såna korta avstånd. Det är dock lite knepigt att veta hur man skall cykla här, fastän det nog är skyltat och markerat var cyklister hör hemma, så är jag ju ovan med att det skall vara så noga och ordentligt var man cyklar.
I morse gjorde jag den upptäckten att paret inte har någon kaffekokare. Jag kände paniken stiga, och tänkte hur jag skall överleva antingen helt utan, eller på snabbkaffe i 3 månader. Jag bestämde mig därför att direkt bege mig på en tur in till staden för att söka efter en förmånlig och liten kaffepress. 99 spänn. Det var det väl nog värt. Pengar går åt som smör när man bor i ett annat land. Men som tur är fick jag mitt stipendium igår, så jag klarar mig hoppeligen.
Kaffepressen och Strepsils som jag inte riktigt tror på, men jag börjar bli desperat på mina halsbaciller inte vill ge sig.

Kommentarer
Postat av: LINA

Herkules ingen kaffekokare! Men tur du hitta en billig =) Och suveränt med cykeln och att du får lag mat, he e du ju van med och bra på! =) Fast jå, myki att handla om dom int har nånting i skåpen ...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback