Pumpasoppa

Det här blir mer och mer en matblogg. Inte så konstigt, eftersom mitt liv till ganska stor del handlar om mat. Och att äta. Förra veckan köpte jag en pumpa. Jag är ganska optimistisk när det gäller att handla mat, jag tror ofta att jag har tid och lust att pröva på nya saker, vilket jag ofta i teorin har. Men när man sen kommer hem vrålhungrig från skolan så ska det gå snabbt och då orkar jag sällan göra något ordentligt. Jag har tidigare ätit pumpapaj flera gånger. För många år sen fick min familj pumpa från någon som hade många till övers och då lagade vi det. Men nu tänkte jag att jag ville testa använda det till något annat, så jag lagade pumpasoppa. Det blev riktigt lyckat! Jag delade pumpan i fyra delar, tog ut inkråmet och rostade delarna i ugnen i en timme. Sedan var det väldigt lätt att få loss fruktköttet från skalet. Jag kryddade soppan med lite chili, ingefära och kanel, och toppade med lite rostade pumpakärnor. Det blev riktigt lyckat måste jag erkänna. Det som blev över av pumpapuréen fryste jag ner. Det får nog bli paj av det senare på hösten!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback