Beta-choko muffins

Idag har jag ingen skola och har börjat dagen med att inte uträtta någonting, bara ta det lugnt, dricka kaffe och surfa. Det känns välbehövligt efter en hektisk vecka. Småningom skall jag dra in till stan och kolla på alla Penkkistyper, bland annat brorsan och några andra nära vänner är utklädda. Igår fick jag en inspirationskick. Jag kände mig helt slut i huvudet och gav upp med att försöka göra klart ett skolarbete, men jag hade ingen lust att bara säcka på soffan. En klasskompis skulle komma över lite senare och då skulle vi fortsätta att jobba. Så jag bestämde mig för att baka muffins. För en som haft som livsstil att baka någonting var och varannan dag bara för att, kändes det som en evighet sedan sist. Jag hittade ett lovande recept på rödbets-chokladmuffins. Med alla hjärtans dag i åtanke, så tyckte jag det lät värt ett försök. Vad kan vara mera passande än röda chokladmuffins den dagen till ära? Det var första gången jag använde rödbetor i ett sött bakverk, men det kändes som ett bra recept, fastän det kan verka lite underligt.
 
 
Receptet fick jag härifrån. Jag ändrade lite på ingredienserna, och bytte ut, och minskade på, sockret till ljus sirap och agave sirap, ungefär hälften av varje. Dessutom bakade jag helt på fullkornsvetemjöl, och tillsatte lite chiafrön för konsistensen. Muffinsen blev ganska fluffiga men samtidigt saftiga och lite kladdiga. Jag hade grovrivit rödbetorna, men till nästa gång kör jag nog dem till puree i min matberedare. Annars tyckte jag de var väldigt goda, och de fick godkänt av båda mina kämppisar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback