Tänkvärd krönika

Jag vill inte vara tjatig, och jag understöder heller inte ett samhälle som är helt likriktat i vanor och värderingar Jag vill helt enkelt bara rekommendera en tänkvärd krönika av Johanna Koljonen(jag känner till henne främst från "På spåret", nästan mitt favoritprogram). Hon sätter ord på tankar jag många gånger tänkt som gäller våra matvanor. 
 
"Att äckligt kött är billigt är förstås ett argument, särskilt i denna ekonomi. Det för oss till mitt andra förslag: att också slopa slentrianköttet. Följande livsstilsanalys blev något av en revolution för mig. »Måste det ligga en charkprodukt på varje macka jag äter eller är det mest en vana? Måste det vara kött på varje pizza jag äter? Måste vi fira och imponera på varannan med biff eller kan vi göra det med fisk ibland?« När jag identifierade köttet som varken gjorde till eller från i min diet, och strök det, frigjordes dagligen pengar till att ersätta det äckliga köttet med bättre råvaror över hela linjen."
 

Läs den i sin helhet
här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback