Ekolo(giskt)

Idag kom min beställning från ekolo.fi(kika in dit!) som jag gjorde förra veckan. Jag måste säga att det är så otroligt smidigt att beställa därifrån, eftersom paketen kommer till Siwan som vi har här nedanför. Jag beställer alltid så mycket att det kommer i en stor låda som inte skulle vara lätt att frakta på cykel, men nu behöver jag bara gå med lådan 50 meter. Från Ekolo kan man beställa ekologiska nötter och torkad frukt i lösvikt, vilket gör att priserna hålls på en verkligt rimlig nivå enligt mig. Det är mycket billigare än från något annat ställe. Priset är på ungefär samma nivå som de flesta konventionellt odlade nötter som man får från vanlig butik, vilket är helt galet bra, för ekologiskt är ju så många gånger bättre! Jag har alltid hemma en massa olika sorters nötter. Det är så enkelt att äta några som mellanmål, sätta i sallader och på jogurt. Alla nötter är sprängfyllda med näringsämnen, men innehåller lite olika sorters nyttoämnen, därför försöker jag äta olika sorter. Till exempel får man dagsbehovet av selen, som är en maffig antioxidant bra för bland annat ämnesomsättningen och immunförsvaret, fyllt av bara ett par paranötter. Framför allt så är ju alla sorters nötter fantastiskt goda! 
 
Som studerande är ekonomin inte den bästa, men det jag lägger mest pengar på är helt klart mat, eftersom bra mat är så viktigt för mig. Jag försöker köpa ekologiskt så gott det går, speciellt när prisskillnaden inte heller är så stor på vissa varor som bananer, äppel, bönor och spannmålsprodukter. Man kanske oftast utgår ifrån att ekologiskt måste vara mycket dyrare, men så behöver det inte vara. Så jag rekommenderar dig att kika en extra gång på priset och jämföra i butiken nästa gång när du till exempel skall köpa bananer. Bananer är något av de mest besprutade livsmedlen, så ekologiska bananer skonar både miljön, plantagearbetarna och din kropp.
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Oj, säg till nästa gång du beställer! Har ett shampo och balsam jag skulle vilja pröva som funnits på ekosoppi förr men inte mer. Ids inte beställa enkom för det, men om du ändå beställer skulle jag kunna haka på! :)

Svar: Jess jag kan meddela sen när jag beställer igen! :)
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback