Havregurt

 
Idag i affären blev jag så glad, så glad! Det var nämligen så att Citymarket äntligen bestämt sig för att börja sälja Oatlys naturella havregurt. När jag var i Stockholm förra hösten åt jag denna fantastiska jogurt, jag visste inte ens om att det fanns något liknande! Det var en enligt mig en fantastisk uppfinning, så väl hemma i Finland tog jag kontakt med Citymarket och frågade om de kunde ta in produkten, eftersom de också dessutom säljer andra produkter av Oatly tänkte jag att det inte skulle behöva vara så invecklat. Men trots det kom det tillbaka ett nekande svar, att det tyvärr inte var möjligt. Men se nu, mer än ett halvår senare fann jag ändå jogurten i hyllan! Det som är så bra med jogurten är förstås att den är så god, men också att den är havrebaserad. Jag försöker att inte äta alltför mycket sojabaserat, det är så mycket som är just tillagat på soja så det blir lätt för mycket av det goda. Dessutom så kan man odla havre på våra breddgrader, vilket inte är möjligt med soja. Den inhemska havregurten Yosa tycker jag nog är väldigt god, men de säljs oftast i portionsburkar med en del tillsatt socker, plus att konsistensen är lite för fast enligt min smak. Oatlys havregurt är härligt krämig, och som "förtjockningsmedel" används helt vanligt potatisstärkelse, inte karragenan eller xanthangummi eller annat konstigt trams som ofta används. Den innehåller också mjölksyrebakterier som är bra för magen. Priset för 1 liter var 3,40 €, vilket jag tycker är riktigt rimligt. Havregurt är inte en specialprodukt som endast är till för sådana som inte äter mjölk, utan det är också ett miljövänligare val än vanlig jogurt eftersom det inte går åt lika mycket energi i tillverkningen. 
 
När jag kom till kassan märkte jag att jag inte hade mitt bankkort med mig, utan endast lite kontanter. Jag fick lämna mer än hälften av det jag plockat åt mig i kassan, pinsamt. Jag hade ingen aning om var mitt kort kunde vara, var nästan helt säker på att någon hade stulit det. Men efter att ha kollat mitt konto och sett att pengarna var kvar, frågat i närbutiken där jag använt det sist utan resultat kom jag på att kolla i mina shorts som jag haft på mig då jag handlat, och där var det som tur var! Efter detta hade jag ingen lust att laga mat, så till middag fick det bli en portion havregurt och några smörgåsar.
 
  
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Evelina

Najs, måste rusa till Citymarket här nu då och shoppa lite! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback