Vattenkokare och plast

Denna vattenkokare är högt på min önskelista för tillfället. Jag har dessutom börjat sommarjobba, och på något sätt måste jag ju spendera mina pengar, och detta är enligt mig en bra investering. 159 euro på Giganttis nätbutik är maffigt för en vattenkokare, när man kan få bra varianter för en femtilapp. Vattenkokaren är ett av de bästa, mest nödvändiga köksredskap man kan ha. Man sparar både energi och tid på att värma upp i en sådan här, jämfört med en i en kastrull. Varför jag fäst mig vid denna är för att den är snygg förstås, men också för att det innersta omhöljet som är i närkontakt med vattnet är gjort av glas. På så vis undviker man att bisfenol A(BPA) läcker ut i vattnet. Bisfenol A är en kemikalie som används i en del plaster. Till exempel i plastburkar, tuttflaskor och andra flaskor av plast. Det finns också i kvitton och i konservburkar. Ämnet frigörs vid hård användning och vid upphettning (hetta därför aldrig upp en färdigmatportion utan att sätta över på en vanlig tallrik först, om du vill undvika kemikalier). BPA är starkt hormonstörande, och är sammankopplat med bland annat hjärtsjukdomar och nedsatt fortplantningsförmåga. Så eftersom jag använder min vattenkokare i plast flera gånger per dag, och för att jag vill minska mitt "intag" av BPA så tror jag nog att en del av sommarlönen får gå åt till en sådan här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback