Nässelchips

Jag får helt enkelt inte nog av att använda mig av och experimentera med olika sorters "ogräs". Ikväll var jag hem till mina föräldrar och passade på att samla på mig lite mera av ett och annat, bland annat mera nässlor. Denna gång frös jag in lagom stora, förvällda portioner. Men jag använde en del till att prova på att laga chips. Något som på sistone varit väldigt populärt är grönkålschips. Grönkålen som säljs i affärerna här, om man alls hittar, är från Spanien och det känns lite onödigt att köpa då det finns ypperliga, motsvarande grönsaker att äta. Jag började fundera om man inte skulle kunna testa laga på nässlor istället. Jag testade att googla, och visst kom det fram recept på det! Jag tog inspiration från en blogg, och lagade en lite egen version. Jag valde ut de största bladen, så mycket så de täckte en ugnsplåt. I en skål blandade jag nässlorna med ett par matskedar rapsolja och en klyfta riven vitlök. Jag bredde ut allt på plåten, strödde över salt och jästflingor och satte plåten in i ugnen i 40 minuter på 125 grader. Det bildades lite kondens, så jag vädrade ugnen emellanåt, och så vände jag lite på bladen. Resultatet blev krispigt, saltigt och gott, helt klart ett bra substitut mot vanliga chips. De blev väldigt spröda och sköra, så de var lite knepigt att plocka bort vissa från plåten. De var lite påtigt att trixa fram dem, så detta blir nog inte något jag kommer börja laga till så ofta, även om de blev väldigt goda.                                      
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback