Nässeldags

 Nu är det nässeltider! I förrgår for jag iväg och plockade så mycket jag orkade och mina händer stod ut med av denna superfood, som innehåller 4 gånger så mycket kalcium som mjölk, och 5 gånger så mycket järn som spenat. Dessutom innehåller den mängder av andra saker som C-vitamin, betakaroten och magnesium. Naturens egen multivitamin. Tänk det, och så växer det helt gratis som ogräs på alla tänkbara ställen. Tidigare då jag har plockat har jag alltid förvällt det och fryst in, men det har velat lämna oanvänt i frysen ganska länge. Därför tänkte jag att jag i år skall försöka mig på att torka det och mala det till pulver, för att det skall bli lite mera användarvänligt. Jag föreställer mig att jag då kan strö det över lite vad som helst, gröten, jogurten, blanda ut i vatten till en nässelshot och liknande. Jag passade också på att plocka kirskål, ett annat bedrövligt ogräs. Det var min mamma som tipsade om det, så jag blev tvungen att prova. Dumt att gå miste om det när det växer gratis i mängd och massor. Kirskålen har jag ätit rå i sallad, men den går att använda precis som spenat. Jag skall ta och förvälla och frysa in resten av det jag plockade. På finska finns det ett namn på detta att plocka ätliga växter, "hortoilu". På hortoilu.fi finns det mera tips om olika växter som är ätliga, bland annat maskros tycks vara populärt. Men den smaken är lite väl kraftig för mig för att jag skall vara intresserad, kirskål och nässlor smakar ju ändå bra, vilket jag tycker är en av matens viktigaste egenskaper. Så passa på nu och laga nässelsoppa och kirskålssallad så länge det finns gratis runt husknuten!
 
           
   Rönnlövsknoppar, gott att tugga på om man tycker om bittermandel, smakar precis som det!
Hela matsalsbordet täckt med nässlor!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback