Proteinbomb

Som växtätare är det ofta människor som bekymrat undrar om jag får i mig tillräckligt med proteiner. Folk kan också halvt uppmana mig att äta ordentligt så jag får i mig proteiner. Jag skall försöka att inte bli så långrandig, men några tankar vill jag dela med mig. Jag upplever att protein ganska överbetonat överallt just nu, att äta mycket protein verkar vara en ny slags diet; genom att äta mycket protein går man ner i vikt och hålls hälsosam. Proteinpulver, -drycker, -jogurtar, -stänger och allt vad det finns säljer helt säkert som aldrig förr. Hur hälsosamma är dessa egentligen om man läser innehållsförteckningen? Tidigare var det främst personer som styrketränar mycket som upplevde sig ha behov av dessa tillskott, men nuförtiden tycks var och varannan normalt aktiv människa äta gröt med proteinpulver till frukost, proteinstång till mellanmål och kvarg till kvällsmål. Till vilken nytta? Det känns lite överdrivet. Jag tror att de flesta egentligen inte är så intresserade och insatta i vilket närings-, och proteinbehov deras kroppar egentligen har, utan man dras med i det som är trendigt för tillfället, inget fel med det i sig.
 
Självklart anser jag att protein är bra, kroppen behöver ju protein för att bygga och reparera muskler i kroppen dagligen. Protein är väldigt mättande på få kalorier, jämförelsevis med kolhydrater och fett. 1 gram protein och 1 gram kolhydrater innehåller 4 kalorier, medan 1 gram fett innehåller 9 kalorier. Därför är proteinrik mat på ett sätt dietmat, eftersom man hålls mätt längre. Men den trend som pågår just nu är enligt mig missvisande, att äta så mycket protein man bara orkar och kan i olika konstgjorda former är väldigt onödigt. En normalt aktiv människa som äter regelbundet och varierat får med all säkerhet i sig det protein hon behöver från sin kost utan tillskott, och oftast mer därtill. Det är i alla fall min uppfattning.
 
Alla kanske inte är så medvetna om att i princip all mat innehåller protein, det är inte bara genom kött, ägg, bönor och mjölkprodukter man kan få i sig det. Spannmålsprodukter, nötter och frön har höga proteininnehåll, 10 gram per 100 gram eller mera. Men också frukt och grönsaker innehåller lite protein. Till exempel innehåller 100 gram broccoli 3,5 gram protein. Då finns det också en diskussion om att vegetabiliska produkter inte innehåller fullvärdigt protein, nämligen alla de aminosyror som kroppen inte själv kan tillverka, vilket animaliska produkter ofta har. Men faktum är att kroppen är så fantastisk att den inte behöver få i sig alla dessa aminosyror vid en och samma måltid, utan en måltid kan komplettera en annan genom att man äter varierat. Som vegetarian försöker jag nog tänka på att äta vissa livsmedel för att få i mig protein, men att jag skulle få i mig för lite är inte något jag oroar mig för.
 
(Om du läste hela inlägget, kontakta mig så kan jag bjuda på middag!)
 

Kommentarer
Postat av: lena

du behöver inte bjuda på middag, (även om jag tror att det kunde va den bästa middagen på länge) men du kan blogga ännu oftare om sånt här, din blogg är nödvändig i bloggosfären tycker ja :)

Svar: Nej men tack så mycket för din uppmuntrande kommentar, kul att höra :) Jag skall försöka, jag är bara lite trög att få ihop såna här saker :)
Fia

Postat av: Ida

Wohooo jag läste och är nu sugen på middag! ;)

2013-10-01 @ 09:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback